A teljes tanulmány: MÁSZÓFAL ALKALMAZÁSA A REHABILITÁCIÓBAN

Ennek a tanulmánynak a szerzője és tulajdonosa:
Járomi Melinda dr. PhD, adjunktus
Bevezetés
A falmászás külföldön évek óta elterjedt sportág és terápiás alkalmazása is ismert. Elsősorban a gyógypedagógiában és a mozgásszervi rehabilitációban alkalmazzák. (19,25) A gyógypedagógiában a hiperaktivitás, a tanulási- és viselkedés zavarok területén tapasztalták kedvező hatását. A mozgásszervi rehabilitációban a gerincproblémák esetén használják hanyagtartás, M. Scheuereman, scoliosis kiegészítő kezelésére gyermekeknél és felnőtteknél. (8, 24, 26) Alkalmazható a klinikai sport, sportterápia és a postrehabilitáció terültén is. Magyarországon a mászófal terápiás alkalmazása még nem elterjedt bár egyre több játszótéren, strandon, szabadidős sport rendezvényen találkozunk fix vagy mobil mászófalakkal.(22, 23) A nagyobb városokban már mindenhol van mászóterem és egyre több általános- és középiskola (pl.: István király Általános Iskola-Székesfehérvár, Hunyadi Mátyás Általános Iskola-Sajószentpéter, Darvas József Általános Iskola-Kiskunfélegyháza, Lánc utcai Általános Iskola-Kecskemét, Kontyfa utcai Iskola-Budapest, Hősök teri Általános Iskola-Budapest, Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium-Budapest) is rendelkezik saját mászófallal.(16, 20)
A mászásnak fizikai, kognitív, szociális és érzelmi területen van fejlesztő hatása, valamint hatékony pedagógiai eszköz.
A mászás során nő a felső végtag és a törzs statikus- és dinamikus izomereje, az erőállóképessége valamint az izmok nyújthatósága és az ízületek mozgékonysága. (10, 18) A mozgásszervi rehabilitációban a falmászás előbb említett hatásait használjuk fel a páciensek fizikális képességeinek fejlesztésére és az izomdysbalance megszüntetésére. (1, 4, 29)
Magyarországon a mászás, mint sport egyre elterjedtebb, de terápiás alkalmazásáról és annak hatékonyságáról viszonylag kevés publikáció jelent meg.
A vizsgálatunk célja hanyagtartásos gyermekeknek mászófalas edzésprogramot kidolgozni és a mászófal kezelés hatékonyságát vizsgálni.
Betegek és módszerek
Vizsgálati anyag
A felmérést Pécs két általános iskolájában (Pécsi Tudományegyetem Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, Pécsi Református Gimnázium, és Általános Iskola) végeztünk.
A vizsgálatban 127 (64fiú, 63lány) alsó tagozatos gyermek vett részt.
Átlagéletkora 8,5 (7-9) év.
A gyermekek diagnózisa dorsum kypholordoticum típusú tartási rendellenesség.
Alkalmazott tesztek
A felmérés során Matthias tesztet, Thomas tesztet, m. rectus femoris nyújtási tesztjét alkalmaztuk, amelyek a hanyag tartás során kialakuló izomgyengeséget és izomrövidülést vizsgálja. (3, 6, 28)
A Matthias teszt egy provokáló teszt, melynek során mindkét kart vállmagasságban kell tartani nyújtva, mellkas előtt 30 s-ig. Pozitív a teszt, ha a kart 90 fok fölé emelik, a medence előrehelyeződik, a lumbalis lordosis fokozódik.
A Thomas teszttel az ischiocruralis izomcsoport feszülésének mértékét vizsgálhatjuk. A gyermek háton fekszik, mindkét lába nyújtva. Egyik oldali alsóvégtagot csípőben, és térdben flektálja a vizsgáló. Pozitív a teszt, ha a gyermek a talajon lévő nyújtott alsóvégtagját csípőben és térdben flektálni kezdi. (a mérést pontosíthatjuk, ha megnézzük, mekkora a távolság a talaj, és a hajlított térd között).
A m. rectus femoris nyújtási tesztje: a gyerek hason fekszik, karjai a törzs mellett, alsóvégtag extendált helyzetben. A vizsgáló megkéri a gyermeket, hogy egyik lábát hajlítsa térdben úgy, hogy a medencéjét próbálja megérinteni a sarkával. A teszt akkor pozitív, ha a térd hajlítása közben a csípőizület flektálódik, és elemelkedik a talajról a medence. Mindkét oldalra elvégeztetjük. (Itt is lehet pontosítani a mérést, ha lemérjük a talaj-spina iliaca anterior superior távolságot).
Mászófalas edzésprogram
A mászóprogram során boulderezést használtunk. A boulder alacsonyabb, kötél nélkül viszonylag biztonságosan mászható műfal, illetve az ilyen jellegű, falon található út. (26) Nem szükséges hozzá biztosítékokat és kötelet használni, így nagyobb létszámú csoportok esetén is jól alkalmazható. Nem magas, tehát nem kell attól tartani, hogy tériszony miatt nem merik használni a gyerekek. A boulder időre, vagy a fal hosszából adódó végigmászása fejleszti a gyermek izomerejét és erőállóképességét, játékos használata során jobb lesz az egyensúly, és mozgáskoordináció. A falon végzett játékok közben a törzsizomzat izometriás-, izotóniás koncentrikus és excentrikus izomaktivitását tudjuk használni a terápiás cél elérése érdekében. (9, 10)
A mászófalas kezelés négy hónapon keresztül tartott. Heti kétszer egy órás foglalkozások keretein belül. Minden alkalomnak közel azonos volt a felépítése a gyógytornában alkalmazott hármas tagolódásnak megfelelően. Az óra kétharmada (40 perc) telt mászással, a maradék egyharmad (20perc) pedig talajon végzett törzsizom erősítéssel és stretching-gel.
A foglalkozás felépítése: 5 perces bemelegítés, mely tartalmazta a felső-, és alsóvégtag átmozgatását, az ujjak és a kéz bemelegítését, a keringés fokozását, így könnyebben teljesítették a falon végezendő feladatokat, mivel igen nagy igénybevételt jelentett a kéz, és ujjak számára is a boulderezés. Az ezt követő húsz percben mászóprogram volt. A gyerekek utasítások szerint másztak végig a falon, melyek a deformitás korrigálásának megfelelően, célirányosan lettek összeválogatva. A boulderezést követő 10 percben főként játékos törzsizom erősítést végeztünk talajon, amellyel egy más típusú terhelést kapott az izomzat. Ezt követően megint mászó gyakorlatokat végeztek a gyermekek 15-20 percen keresztül. A hátralévő 10 perc pedig levezetés volt, amely nyújtó, és légző gyakorlatokat tartalmazott.
Eredmények
A felmért 127 gyermekből a tesztek alapján 65 főnél találtunk hanyagtartást. Ez az arány megfelel a publikációkban olvasható magyarországi statisztikai adatoknak. (6, 28) A 65 főből 25 fő végezte el a négy hónapos edzés programot, így az ő eredményeiket tudtuk értékelni.
Matthias teszt eredményei
A szűrésen résztvevő gyermekek közül a terápiát megelőzően mindenkinek pozitív volt a hanyagtartást vizsgáló Matthias teszt eredménye. A négyhónapos terápiát követően újra felmérve a tesztet, nem volt olyan gyermek a csoportban, akinél pozitív eredményt kaptunk.
Thomas teszt eredményei
A Thomas teszt során az első felmérés alkalmával, a terápiában részvevő gyermekek közül tíznél találtunk pozitív eredményt. A terápia befejeztével a felmérés megismétlésekor kettő gyermeknél találtunk pozitív eredményt.
M. rectus femoris nyújtási teszt eredményei
A kezelést megelőzően végzett felmérés azt igazolta, hogy a terápiában résztvevő gyermek közel felének rövidült a m. rectus femorisa. A mászófal programot követően nem volt kimutatható a pozitív eredmény ezeknél a gyermekeknél.
Megbeszélés
A felméréseink során kapott eredmények azt mutatják, hogy a mászófalas edzésprogram hatására a törzs izmai erősödtek, a rövidült izmok megnyúltak, a tartási rendellenesség javult.
Mások által publikált, különböző terápiás módszerek alkalmazása során kapott eredmények is ezekhez hasonló tendenciájú javulást mutattak. Eredményeinket összehasonlítottuk más kezelési lehetőségek hatására kapott eredményekkel –az esetszámot figyelembe véve-, és azt kaptuk, hogy a gyógytestnevelés átlagban 86%-ban, a táncterápia 78%-ban, a mászás, pedig 92%-ban javította az izomerőt, aminek magyarázata az lehet, hogy a mászás, az erőfejlesztés, gravitációval szemben saját testsúlyukkal végzett mozgásformával történt. (11, 13, 15, 17)
Az izmok nyújthatósága egyes publikációkban közölt eredmények alapján gyógytestneveléssel 40%-ban, táncterápiával 56%-al javítható, mászással, pedig 90%-al javult a nyújthatóság, ami valószínű, hogy a mászás során, a mászómozgás nyújtózás fázisában létrejövő stretching hatás következménye, mely fázis a mászás jelentős hányadát teszi ki, illetve a minden alkalommal végzett, gyógytornában alkalmazott stretching következménye. (11, 12, 14, 27)
Nemzetközi publikáció is ír arról, hogy a tartás korrekció kivitelezhető mászófallal. Különböző jellegű-, statikus, vagy dinamikus- izommunkát igénylő gyakorlatokkal befolyásolni lehet a tartást. (8)
A hanyagtartás napjainkban egyre gyakrabban előforduló tartási hiba, amely a kisiskolás korosztályt fokozottan érinti. Ez a probléma az izomzatban létrejövő elváltozás, mely a csontrendszerben még nem okoz tüneteket, viszont ezt nem kezelve a későbbiekben alapot képezhet számos típusú mozgatórendszert érintő felnőttkori megbetegedésnek.(3) Ezt a problémát napjainkban különböző terápiás eljárásokkal kezelik, mint például a gyógyúszás, gyógytestnevelés, hydrobic, táncterápia, hippoterápia, gyógytorna. (12, 13, 21), a program kidolgozásánál szem előtt tartottuk: hogy egy olyan programot alakítsunk ki, mely hatékonysága mellett érdekes, és változatos lehet a gyermek számára, mint mozgás. És egy számára hatékony sportolási lehetőséget adjunk ezzel együtt neki. Tehát a boulder nem csak egy divatos sport, hanem egy kezelési lehetőség is, mely alkalmazásával az izomzat egy igen sajátságos funkcionális, és összetett terhelést kap. Ez összetett funkció felhasználásával hatékonyan előzhető meg, illetve kezelhető a hanyagtartás. (2, 5, 7)
A viszonylag kis esetszám miatt a terápia hatékonyságáról messzemenő következtetések nem vonhatók le. A jelen vizsgálat alapot adhat további, nagy esetszámmal végzett vizsgálatok elvégzéséhez.